- Od redakcji
- Aktualności
- Z naszej biblioteki
- Magistrala węglowa Śląsk - porty - część 1
 

Linia kolejowa łącząca Herby Nowe poprzez Zduńską Wolę, Inowrocław, Bydgoszcz, Kościerzynę z Gdynią była największą inwestycją kolejową przedwojennej Polski. Dzięki jej budowie kraj nasz uzyskał najkrótsze połączenie górnośląskiego okręgu przemysłowego (poprzez stację Tarnowskie Góry) z portami morskimi w Gdyni.

Ciekawostką jest też  fakt, że była to jedyna tak duża linia kolejowa będąca pod zarządem prywatnym. Przedstawiamy pierwszą część historii tej magistrali obejmującą okres międzywojenny, a więc genezę jej powstania, historię budowy i pierwsze lata eksploatacji. Jednocześnie zapraszamy do odwiedzenia zachowanego niezelektryfikowanego odcinka tej linii od Maksymilianowa do Gdyni, gdzie jeszcze w wielu miejscach zachował się niemal niezmieniony do dziś jej wygląd i charakterystyczny klimat polskich kolei z lat trzydziestych.

- Parowozy serii Ty23 - część 3

W poprzednich dwóch numerach KMiD przedstawiliśmy monografię parowozu Ty23 kładąc główny nacisk na stronę historyczną, natomiast opis techniczny traktując dość pobieżnie. W tym numerze proponujemy coś dla koneserów: bardzo szczegółową analizę konstrukcji lokomotywy oraz próbę odtworzenia historii malowań i oznakowań tego parowozu od wersji fabrycznych aż po ostatnie lata eksploatacji. Dodatkowo dla miłośników kolejowych statystyk przygotowaliśmy wykaz przebiegów służb bez mała wszystkich egzemplarzy pracujących po wojnie zarówno na PKP, jak i w przemyśle. Kilka luk w tym zestawieniu może uda się uzupełnić z pomocą naszych Czytelników. Szczegółowy opis techniczny uzupełniamy także nową porcją zdjęć i rysunków. 

- Wagony spalinowe serii SN61

Wagony SN61 - popularne "gance" lub "claytony" - stały się kultowymi pojazdami trakcyjnymi PKP jeszcze za swojego żywota. Trudno się dziwić, skoro po odejściu parowozów praktycznie stały się najstarszymi pojazdami trakcyjnymi w ruchu pasażerskim. Zresztą przez wiele lat dzieliły razem z "kopciuchami" obsługę lokalnych pociągów osobowych i były bardzo charakterystycznym elementem wielu polskich lini kolejowych, stacji i lokomotywowni. W tym numerze przedstawiamy pierwszą część przygotowanych materiałów dotyczących tej serii, tj. historię tych wagonów, ich opis techniczny, analizę malowań i oznaczeń w poszczególnych okresach eksploatacji oraz szczegółowe rysunki obu wersji wraz ze schematami malowań. Miłośników statystyk ucieszy zapewne wykaz przebiegu służb wszystkich maszyn tej serii, choć podobnie, jak w przypadku Ty23 - posiadający nieco braków i luk.

- Kolej parkowa w Chorzowie
- Roco BR58 - PKP Ty1

Rozpoczynamy nowy cykl modelarski prezentujący modele fabryczne taboru, budynków i urządzeń, które mogą mieć zastosowanie przy budowie modelu polskich kolei. Zaproponujemy zestaw podstawowych przeróbek i uzupełnień niezbędnych do tego, aby fabryczny model uzyskał wygląd przypominający jego "polską wersję". Materiały uzupełnione będą rysunkami i zdjęciami zarówno modeli (przed i po przeróbkach), jak i polskich oryginałów. Jako pierwszy proponujemy przerobić na Ty1 znany model parowozu BR58 austriackiej firmy Roco w skali H0. W przygotowaniu mamy materiały dotyczące nastawni bramowych, wież ciśnień, parowozowni i kolejnych modeli taboru.

- Jak budować realistycznie wyglądające modele kolei i jej otoczenia
- Ogłoszenia i forum klubowe