- Z kraju i zagranicy
- Eksperymenty estetyczne
- "Plandampf" Jaworzyna - Kamieniec
- Ostatnie enklawy pary w Polsce: Bydgoszcz Główna

Węzeł kolejowy w Bydgoszczy był w latach 60-tych i 70-tych miejscem licznych pielgrzymek fanów trakcji parowej z całego świata. W tamtejszej parowozowni stacjonowało bodajże najwięcej serii parowozów w Polsce. Jeśli uwzględnimy jeszcze maszyny przybywające z innych lokomotywowni oraz odbywające próbne jazdy po naprawach w tamtejszych ZNTK, to okaże się, 

że w Bydgoszczy można było praktycznie spotkać większość serii parowozów pracujących na PKP! Jeśli dodamy do tego wspaniałą architekturę kolejową to otrzymamy porcję wrażeń, która zachwyci każdego fana epoki pary. Węzeł bydgoski i jego parowozy przybliży Wam materiał w dwóch opracowaniach na stronach 8 - 29.

- Bydgoszcz przed laty. Krótki rys historyczny węzła, parowozowni i warsztatów
- Parowozy serii Pm 2

Z węzłem bydgoskim nierozerwalnie splatają się dzieje najlepszego parowozu pośpiesznego na PKP - Pm2. Dawna seria niemiecka BR03 była przez maszynistów ochrzczona mianem "księżniczki" z racji eleganckiej sylwetki i płynnej jazdy. Warto tu dodać, że przez szereg lat była to najszybsza lokomotywa pasażerska na naszych kolejach. Szkoda, że jedyny za-chowany egzemplarz tej serii stoi zimny w warszawskim Muzeum Kolejnictwa. Monografię parowozu Pm2 uzupełnioną ponad 20-toma, w większości dotąd nie publikowanymi zdjęciami znajdziecie na stronach 30 - 37.

- Modele parowozów w rozmiarze H0 Pm2 i BR 03
- Żnińska kolej wąskotorowa 

Położona w pobliżu Bydgoszczy Żnińska Kolej Dojazdowa jest ostatnią czynną koleją wąskotorową na PKP o prześwicie toru 600mm. Do niedawna można było tam spotkać ostatni sprawny parowóz na tę szerokość toru: Px38-805. Dzieje tej kolejki oraz opis taboru wraz z unikalnymi fotografiami i rysunkami zamieszczamy na stronach 39 - 57.

- Tabor kolei żnińskiej 
- Reportaż z wystawy dioram w Muzeum Techniki w Warszawie (lipiec - wrzesień 2000)
- Spalinowa lokomotywa towarowa ST44 - oryginał i model (cz.I)

Po wycofaniu z ruchu ostatnich parowozów lokomotywa spalinowa ST44 zwana potocznie "Gagarinem" stała się niezwykle popularnym pojazdem trakcyjnym PKP, obiektem niemal kultowym, zwłaszcza wśród młodszych miłośników kolei. Wychodząc naprzeciw temu zja-wisku, zamieszczamy obszerny materiał dotyczący oryginału jak również sposobu dokonania przeróbki modelu BR120 firmy Gützold na ST44 w rozmiarze H0.